"Ja, we zijn wel bezig met de juiste dingen"

Willem van Duijn // Accountant, Directie

"Tijdens mijn studie werkte ik hier al"

“Geboren en getogen in Katwijk. Daar woon ik ook, samen met mijn vriendin. In juli verwachten we ons eerste kind,” vertelt Willem. “In mijn vrije tijd tennis ik bij Zee & Duin en ben daar ook penningmeester.”

Tijdens de studie HBO Accountancy werkte hij al bij Van Wezel. Daarna ging hij naar KPMG, maar kwam tussendoor kort terug. “Toen kon ik hier alleen controlewerk doen, terwijl ik juist meer richting advies wilde.” Weer bij KPMG liep Willem twee jaar mee met de OR. “Vond ik veel leuker dan het werk zelf, meer ondernemend. Super leerzaam!”

Hij stapte over naar Écart Invest in Den Haag. “Investeren in en professionaliseren van MKB bedrijven.” Willem heeft er jarenlang met plezier gewerkt en veel geleerd. “Daarna wilde ik meer de business in.” Na een tijdje als ZZP’er zocht hij iets anders.

“Van Wezel als full service kantoor”

En opnieuw raakte hij in contact met Van Wezel. “Bij Ecart Invest werkten we al samen. Eigenlijk was de goede band er altijd. Wilbert Star is mijn zwager en een van de compagnons. Hij wist dat ik wilde switchen en vroeg me terug, om de adviestak uit te breiden. MKB bedrijven begeleiden bij herstructurering, verkoop of overname. Financieel onderzoek doen, maar ook organisaties verder professionaliseren.” Daar is hij nu anderhalf jaar heel druk mee. “We hebben veel klanten en overal speelt wel iets.” Deze tak moet over een paar jaar uit vijf á zes medewerkers bestaan. Van Wezel wil zich profileren als een full service kantoor.”

Een normale werkdag kent hij niet. “Het is altijd anders.” Pas belde een klant, in paniek. ‘Kan je me helpen? Lukt dat morgenochtend?’ Dan ziet de dag er meteen heel anders uit. “Die ruimte om meteen te schakelen, probeer ik altijd te houden. Dat wordt gewaardeerd.” Hij doet alles waar z’n vaste klanten blij van worden. Advieswerk, meelopen in het managementteam, aanschuiven bij een sollicitatiegesprek en ook veel ad hoc werk. “Daarnaast heb je interne gesprekken: hoe kunnen we het kantoor nog beter maken? Ja inderdaad, breed inzetbaar. Vind ik leuk.”

“Hard werken, maar de uren zijn schappelijk”

Hij is dus eigenlijk drie keer begonnen bij Van Wezel. “Dit is wel de laatste keer, nu zit ik eraan vast haha.” Over deze stap is goed nagedacht, want hij wilde een keuze maken voor de rest van z’n carrière. “Wat vind ik belangrijk, waar krijg ik energie van en waar niet? Ruim een half jaar na de eerste gesprekken besloot ik pas: dit is het!” Willem zocht ook iets meer rust. “Nu werk ik nog steeds hard, maar de uren zijn wel schappelijker. Niet altijd kantoortijden, maar bijvoorbeeld nooit in het weekend. De werkdruk moet gezond blijven. Een extra gewerkt uurtje mag je hier opnemen.” Dicht bij huis is ook prettig, net als de cultuur. “Alles past: de Katwijkse mentaliteit, de klanten.”

Willem helpt graag mensen. “In dit geval vooral MKB klanten, ik hou van die dynamiek. Er gebeurt veel, maar het is te overzien. Shell of Philips kun je onmogelijk doorgronden. Dit is tastbaar, je kunt nog het verschil maken. Nu zie ik vaak al de vruchten van de zaadjes die we anderhalf jaar geleden hebben geplant. Het werkt, want het rendement van die bedrijven wordt beter. Dat is leuk.”

“Van Wezel is een fijn kantoor, met fijne mensen. In al die jaren zie ik zo’n positieve ontwikkeling! De sfeer, het is nu losser. Naar buiten toe zijn we meer aanwezig. De uitstraling, het pand. Vroeger lunchten hier hooguit een paar mensen, de rest ging naar huis. Moet je nu eens kijken.”

“Iedereen moet hier met plezier kunnen werken”

“We hebben de medewerkerstevredenheid laten onderzoeken. De uitkomst was positief, maar wel met enkele verbeterpunten. Onder meer in de communicatie, over het bedrijf en waar we naartoe willen. We kijken als management naar de dingen die anders kunnen. En gaan dan overleggen met onze mensen. ‘Oké, dit is eruit gekomen. Wij denken in deze richting, denk eens mee. Wat vinden jullie prettig, hoe kunnen we dat beter doen?’ Zodat het wordt gedragen door de hele organisatie.”

“Je moet dat ook écht willen. In sommige bedrijven is personeel belangrijk omdat er schaarste is. Bij Van Wezel willen we oprecht dat iedereen die hier werkt, het naar de zin heeft. Hoe de arbeidsmarktverhouding ook is. Gelukkig hebben we tot nu toe trouwens nooit echt te kort, maar we kunnen altijd mensen gebruiken. Dat blijft.”

“De cultuur willen we behouden. Dus geen grote overnames doen, niet verhuizen. En we moeten onze mensen niet overbelasten. Wel zit er nog wat rek in dit kantoor, voor een kleine groei.”

Bij werving kijkt Willem vooral naar DNA. Matcht het met de cultuur, is er een onderlinge klik? “Maar ook of iemand écht gemotiveerd is om bepaalde stappen te zetten. Samen met de juiste houding en communicatie, zijn dat wel de belangrijkste dingen. Naast een CV, maar we nemen ook de achttienjarige direct van HAVO of VWO aan. Die groeit makkelijker in onze cultuur, wat we als organisatie willen.” Zij-instroom is er nauwelijks bij Van Wezel. “Nou ja, ikzelf dan wel haha.”

“Als alles in harmonie is, klopt het pas”

“Onze cultuur is open, je kunt alles tegen elkaar zeggen. En je mag fouten maken, daar leer je van. Als iemand ergens mee zit, staat de deur ook altijd open. Voor iedereen. Niemand staat er alleen voor, we doen het samen. Mensen krijgen de ruimte, de verantwoordelijkheid voor hun eigen rol. Ze kunnen zich ontwikkelen en we stimuleren dat actief, bijvoorbeeld met een opleiding. Hoe beter en slimmer de medewerkers, hoe beter de klanten worden geholpen. We proberen hier vooral een fijne plek te bieden aan onze mensen. Gratis lunch, soep, snacks, een gebakje als iemand jarig is. De personeelsvereniging organiseert allerlei activiteiten: een borrel, bowlen en dan weer een quiz. Zo hou je de verbinding met elkaar.”

Bij Van Wezel past een hoog kwaliteitsniveau. “Een accountantskantoor heeft eigenlijk de maatschappelijke plicht om goed werk te leveren. Daar hoort ook bij dat je snel reageert en bereikbaar bent. Bij ons is het zeker op orde. Dat zie je terug in de klanttevredenheid.” Willem: “Het klopt pas als alles in harmonie is: plezier, kwaliteit en de blije klant.”

“Je bepaalt je eigen carrière”

Persoonlijke betrokkenheid is een kernwaarde. “We bouwen hier aan iets duurzaams. Onze mensen werken hard en zijn loyaal. Die wil je zo lang mogelijk bij je houden. Dan moet dat plezier in het werk er wel blijven. Daarvoor heb je ook de klanten nodig die passen bij onze medewerkers, waar zij energie van krijgen. Als iemand alleen maar klaagt, is zo’n match er blijkbaar niet en kun je beter uit elkaar gaan.”

Iedereen benutten in zijn of haar kracht, is ook een belangrijke. “Richt je op de taken waar jij goed in bent, waar je energie van krijgt. We doen het met elkaar!”

Tenslotte: korte lijnen en eigen verantwoordelijkheid. “We werken hier niet over tien schijven. Direct contact met de klant: regel het maar. Kom je er niet uit? Trek dan aan de bel. Als je jong bent en net van de HAVO komt, helpen we je natuurlijk. Maar als het snel goed voelt, zet je gewoon de volgende stap. In die zin bepaal je hier je eigen carrière, alles ligt open.”

“Doe wat je leuk vindt, wij helpen daarbij”

Punten waarmee Van Wezel zich onderscheidt als werkgever? “De sfeer en het plezier, wat ik al eerder noemde. Je werkt met leuke klanten, krijgt de vrijheid en hebt veel mogelijkheden voor ontwikkeling. Bijblijven is belangrijk. Maar omdat we zo breed zijn, kun je hier ook andere kanten op. Alles zit op één locatie en iedereen kan gebruikmaken van elkaars kennis. Werk je bij de audit, maar wil je eens meekijken bij een adviesopdracht? Dan kan dat. En als je na een paar jaar iets heel anders wil binnen dit kantoor, is dat mogelijk. Ga doen wat je leuk vindt en wij helpen je daarbij, met studie en cursussen.”

Jezelf op de borst kloppen, dat past niet bij Van Wezel. “Maar het is best een prestatie, wat we neerzetten als kantoor. Een goede naam in de regio, blije klanten en veel plezier met elkaar. Daar mogen de mensen ook trots op zijn. Zij zijn het fundament voor het succes, van ons en onze klanten. De medewerkers vormen ons kapitaal, daar willen we zuinig op zijn.”

“Ja, we zijn wel bezig met de juiste dingen.”

Wat jij als collega geeft, geven wij terug

Werken bij Van Wezel betekent ruimte om te groeien in je vak. Wat jij geeft, geven wij terug. Onze informele bedrijfscultuur zorgt voor een goede werksfeer en korte lijnen. Bij Van Wezel is jouw carrière in goede handen!

Vacatures