"Spreek uit wat je leuk vindt!"

Derk Kraakman // Fiscalist

“Op gevoel was ik er al snel uit”

Derk is een echte Voorhouter. “Geboren en getogen. En die wortels gaan ook best ver terug in m’n familie.” Zijn vriendin is schooljuf en samen hebben ze twee zoontjes. “Een van bijna drie en de ander is een half jaar. Allebei ook roodharig, daar ben ik best trots op.”

Eind 2022 kreeg hij een belletje van Willem Vriend, directielid bij Van Wezel. “Een dorpsgenoot, we kenden elkaar al. En natuurlijk was ik ook wel bekend met het kantoor, onder andere via social media.” Het was eigenlijk geen vraag: “Ik sta erop dat je een keer op gesprek komt.” Derk zat op dat moment bij een groot kantoor in Den Haag en had het daar prima naar z’n zin. “Dus ik was helemaal niet op zoek, maar ben er toch op ingegaan.” Na een paar goede gesprekken maakt hij de keuze. “Op gevoel was ik er al snel uit, want inmiddels durf ik wel op m’n onderbuik te vertrouwen. Dan denk je alleen nog even na, tot de ratio ook aansluit bij de emotie.”

“Met elkaar maken we echt stappen”

Zijn werkzaamheden bij Van Wezel beslaan alles wat met belastingen te maken heeft. “Fiscaal is een groeiende afdeling, met allemaal generalisten. Dus je weet overal wel iets vanaf en bent met alle belastingsoorten bezig. Daarnaast voel ik me verantwoordelijk om de afdeling verder te helpen, door te zorgen voor leuk werk en dat iedereen goed op zijn plek zit.” Eerder was de afdeling vooral ondersteunend binnen het kantoor. “We maken nu de omslag naar meer pro-activiteit. Dat ben ik gewend, vind ik fijn en ligt me goed. Bij Van Wezel kan ik daar m’n gang in gaan. Het voordeel van zelf werk uitzoeken, is dat je vooral doet wat je leuk vindt.” Behalve Derk wordt ook de rest van de afdeling daar blij van. “Met elkaar maken we nu echt stappen, en de groei zit erin.”

Klanttrajecten verlopen vaak volgens een redelijk vast patroon, vertelt hij. “Eerst contact, meestal een overleg waarin je dingen uitlegt en informatie verzamelt. Daarin leer je de wensen van de klant écht kennen. Dan ga je het advies opstellen, soms in overleg met een collega. Dat ga je dan weer bespreken met de klant. Het heeft dus een kop en een staart.” In een week loopt er een aantal van zulke trajecten.

Daarnaast moet de kennis op peil blijven. “In dit vak gebeurt natuurlijk een hoop. Kleine veranderingen door rechterlijke uitspraken, en grote zoals bijvoorbeeld rond Prinsjesdag. Daar moet je op inspringen en bijblijven, om je werk goed te kunnen doen.”

“Je kunt echt iets betekenen”

Derk heeft nog geen dag spijt gehad van zijn overstap naar Van Wezel. “Hoe het hier is, klopt met het idee dat ik kreeg uit de gesprekken. Dat is echt niet vanzelfsprekend. Vaak wordt bijvoorbeeld vooral aan starters veel klantcontact en goede begeleiding beloofd. Zeker bij grote kantoren is dat in de praktijk vaak toch ingewikkeld. Hier komen ook starters al snel in contact met klanten, omdat er genoeg werkzaamheden zijn die zich daarvoor lenen. Natuurlijk wel altijd onder de vleugels van een meer ervaren collega.” En bij Van Wezel kun je al op jonge leeftijd nieuwe mensen inwerken. “Ook niet zo gek, want met twee jaar ervaring ben je echt al veel verder dan een starter. Bovendien is een begeleider van twintig voor een achttienjarige leuker dan iemand van vijftig.”

De afstand vindt Derk ook prettig. “Dat speelde toen geen rol, want de reistijd naar Den Haag vond ik niet vervelend. Maar toch, werken zo dichtbij thuis is nu wel een goede extra arbeidsvoorwaarde geworden. Zeker met een jong gezin. Veertig of tien minuten reisafstand, dat scheelt toch een uur per dag.”

“Het leuke aan mijn functie is dat ik vaak buiten ben en bij veel verschillende mooie bedrijven over de vloer kom. Zo krijg ik de diversiteit aan mensen, organisaties en ondernemerschap mee die je zeker in deze regio ziet. In de Duin- en Bollenstreek zitten zoveel prachtige bedrijven! ”

Wat Derk ook fijn vindt, is de betrokkenheid bij de bedrijven en de stappen die ze maken. “Als je ergens regelmatig komt, hoor je er echt een beetje bij. Zeker omdat ik uit de regio kom. Je kent de namen en weet wat ze allemaal doen. En als fiscalist kom ik zo’n bedrijf natuurlijk helpen. Je kunt daar echt iets betekenen.”

“Werken met de mooiste klanten”

Hij gaat altijd met plezier naar z’n werk. “Het motiveert me, geeft energie.” Winnen is zijn drive. “Van Wezel is al een hele goede speler hier in de markt. Maar als we gas blijven geven zoals we nu doen, kunnen we het meest toonaangevende kantoor in de regio blijven.
Dat zit niet eens in de grootte, maar vooral in het werken met de mooiste klanten. Leuke dingen doen voor de leukste bedrijven. Dáár wil ik onderdeel van uitmaken, ook door zelf nog wat extra gas bij te geven.”

Binnen Van Wezel ziet Derk meer dan genoeg mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. “Op de fiscale afdeling wil ik graag de touwtrekker zijn van de ommezwaai naar meer pro-activiteit. En uiteindelijk ook meer de richting van management op, maar wel in combinatie met het inhoudelijke. Die diversiteit wil je op de hele afdeling. Een ideale mix tussen de meer ondernemende types en mensen die dieper de inhoud in willen.”

“Plezier met elkaar, teamwork en ambitie”

Plezier met elkaar, dat kenmerkt voor hem het werken bij Van Wezel. Maar ook het opereren als een echt team. “Bij mijn vorige kantoren was de kloof tussen afdelingen veel groter en gaven individuele belangen vaak de doorslag. Hier is het niet de klant van de accountant, maar van het hele kantoor. Met wat ik eerder ervaren heb, is dat wel uniek. En toch kunnen ook wij daar nóg stapjes in maken.”

Derk noemt nog één ander kenmerk. “We zijn bij Van Wezel op een positieve manier ambitieus. In wat we nastreven, de kwaliteit die we willen leveren, hoe we bezig zijn om daarin te investeren en ook de vrijheid die wij aan onze mensen geven om dat te doen. Een grote ambitie voor een regionaal kantoor, maar ik denk echt dat het ons gaat lukken.”

“Het was al heel erg goed, maar het wordt nu nog steeds beter.”

“Als ik kijk naar Van Wezel als geheel, ben ik trots op het merk dat we zijn. De kwaliteit die we onze klanten bieden. En daar zitten bedrijven tussen waar de Big Four de vingers bij aflikt. Zij proberen er soms wel tussen te komen, met hun aantallen medewerkers waarmee ze uiteindelijk ook meer denkkracht kunnen leveren. Maar door onze service en manier van werken, kunnen we daar heel goed mee concurreren. Dat vind ik iets moois.”

Op afdelingsniveau is Derk ook trots. “De omslag die we in hele korte tijd hebben gemaakt. Echte verandering, in positieve zin. Het was al heel erg goed, maar het wordt nu nog steeds beter.”

Hij besluit met een advies: “Als je bij Van Wezel komt werken, is het belangrijk om open te zijn. Spreek uit wat je leuk vindt! Ga doen wat bij je talenten past én vooral waar je gelukkig van wordt. We zijn groot genoeg en hebben voldoende klanten, dus daar is altijd ruimte voor.”